H50 marke Linde u kompaniji Smurfit Kappa
Nije od kartonaTvrdo, tvrđe, industrija papira: Kod proizvođača papira Smurfit Kappa Wrexen Paper & Board viljuškari sa kontrategom skoro sve vreme rade pod punim opterećenjem – danju i noću, kako pri teškim vrućinama, tako i pri ledenoj hladnoći. Ekstreman scenario primene, u kom je novi dizel snagator Linde H50 još pre svoga izbacivanja na tržište mogao pokazati šta može.
Papir trpi sve – tako se makar kaže. Za takve opšte mudrolije u kompaniji Smurfit Kappa Wrexen Paper & Board mogu samo da se nasmeše. Jer ovde, na lokaciji firme u mestu Dimelštat (Diemelstadt) na severu Hesena, papir je pre svega jedno: neizbežan. Svakog dana oko 50 kamiona sa starim papirom stigne u krug fabrike. To u zbiru znači do 1.000 tona dragocene sirovine, koja potiče iz klasičnog „plavog kontejnera“, ali i iz raznih velikih pogona. „Od toga na dve mašine napravimo oko 240.000 tona talasastog kartona i 80.000 tona grafičkog kartona godišnje“, objašnjava Astrid Šprenger (Sprenger), direktorka pogona za preradu starog papira (Head of Recovered Paper Yard). Obe vrste se onda prodaju na međunarodnom tržištu, da bi se na kraju u najrazličitijim oblicima vratili do krajnjih potrošača: bilo u obliku kartonskih kutija za selidbu, registratora ili još mnogo toga. I pošto se papir može univerzalno koristiti makar onoliko koliko je tražen, u kompaniji Smurfit Kappa praktično neprekidno ima mnogo posla. Bala po bala, sorta po sorta, tona po tona sirovine treba da se istovare sa pristiglih prikolica, prenesu u skladište i odatle prebace u proizvodnju. „Strpljenje nam ovde ne bi mnogo koristilo, osim ako bismo hteli da gomile starog papira ovde porastu do neba“, uz osmeh napominje Astrid Šprenger (Sprenger).
Težak rad, snažan uređaj
Posmatrano iz ptičje perspektive, svakodnevni tok događaja u krugu fabrike kompanije Smurfit Kappa pomalo liči na instalaciju performans umetnika: velike, šarene gomile materijala, između kojih se stalno tamo i nazad kreću male crvene tačke. Oni na jednoj strani smanjuju gomile, a na drugoj ih povećavaju – i skoro bez pauze podižu, spuštaju, manevrišu i voze. „Viljuškari sa kontrategom kompanije Linde čine srž naše logistike“, opisuje Tobias Jekel (Jäkel), predradnik u skladištu za prikupljanje sirovina, to upečatljivo umetničko delo. Samo u delu za stari papir radi dvanaest viljuškara firme iz Ašafenburga specijalizovane za transport robe, većina njih radi u opsegu od pet tona nosivosti. „Utovar i istovar u i iz kamiona na taj način obavljamo u dnevnoj smeni, od ponedeljka do petka između 7 i 16 časova. Međutim, najzahtevniji posao za uređaje je snabdevanje proizvodnje: Ona se 365 dana u godini odvija praktično bez prekida; samo u poslednjoj godini to po uređaju iznosi 500 tona robe dnevno i 500 radnih sati mesečno“, objašnjava logistički ekspert.
Tamo gde se udružuju maraton i performansa snage
I to poređenje savršeno odgovara. Jer viljuškari sa kontrategom u kompaniji Smurfit Kappa moraju da briljiraju ne samo u trajnom radu, već i da bukvalno angažuju sve mišiće. Snaga za to ne potiče, što je naravno jasno, ne potiče od proteinskih napitaka, već od dizel stuba za punjenje. „Dizel viljuškari su za nas bili i ostali primarni izbor, jer je intenzitet rada izuzetan“, zaključuje Tobias Jekel (Jäkel). „Kako kod manevara podizanja, tako i kod manevara vožnje naši ljudi viljuškare skoro stalno pomeraju pod punim opterećenjem. Najduže pauze se po pravilu sastoje od desetominutnih zaustavljanja zbog točenja goriva.“
U takvom izuzetno intenzivnom scenariju primene rukovalac u viljuškar takoreći neizbežno postaju jedna celina. Utoliko je veće bilo zanimanje kod odgovornih, kada je kompanija Linde Material Handling u novembru 2021. ponudila da predserijski prototip nove generacije viljuškara sa kontrategom H35 – H50 stavi na raspolaganje za probni rad. „Ako se neka generacija uređaja, poput dosadašnjih H50 kompanije Linde dokazala tokom godina, onda je logično da su naši ljudi posebno kritični čim se u krugu fabrike pojavi nešto novo“, priča logističar kompanije Smurfit Kappa Jekel (Jäkel).
Ciljni kriterijum je bio prilično visok …
… i naš novi H50 je počev od prve smene krenuo punom snagom, bez uhodavanja: Opremljeno specijalnom stezaljkom za bale papira, vozilo je direktno krenulo u 24/7 snabdevanje proizvodnje. „Naša logistika je organizovana tako da zaposleni svoje naloge za vožnju dobijaju preko terminala u vozilima. Zavisno od plana proizvodnje, oni uzimaju precizno sortirane uskladištene bale starog papira, dovoze ih u proizvodnju, stavljaju ih na mašine i opet se vraćaju. I tako tokom cele smene“, objašnjava Tobias Jekel (Jäkel). Poseban izazov: Vozači skoro polovinu trase dugačke do 200 metara voze unazad. Znači da je preglednost ovde alfa i omega, s jedne strane u pogledu bezbednosti rada, ali takođe i u slučaju učinka pretovara. „Ovde smo bili, i tu govorim u ime mog kompletnog tima, vrlo iznenađeni, koliko se već ionako dobra vidljivost kod novog uređaja dodatno poboljšala. Putem velikih staklenih površina u kabini stvarno imate osećaj kao da sedite napolju“, uveren je Jekel (Jäkel). Međutim, da ipak nije tako, primeti se najkasnije kada termometar zimi padne ispod oznake od nula stepeni: „Što se tiče temperiranja, nova generacija u smislu snage tehnički je značajno poboljšana, što stalan rad na otvorenom stvarno čini osetno prijatnijim“, dopunjava ovaj logistički profesionalac. „Sada možemo da čekamo sledeće vruće leto.“
Krug naše fabrike nije baš staza za auto-skutere, iako je saobraćaj ovde u najmanju ruku kao na takvoj stazi. Utoliko više nam je stalo da što manjim držimo zdravstveno opterećenje, koje za naše zaposlene može nastati usled potresa.
Dobro radno mesto, bolji radni učinak
I inače su, kako pričaju odgovorni Astrid Šprenger (Sprenger) i Tobias Jekel (Jäkel), korisnici prilično brzo primetili da je pri razvoju uređaja njihovim potrebama dat visok prioritet. Pored izuzetnih mogućnosti rukovanja svim funkcijama vožnje i podizanja, tim je jako pohvalio osećaj pri vožnji. Šprenger (Sprenger): „Krug naše fabrike nije baš staza za auto-skutere, iako je saobraćaj ovde u najmanju ruku kao na takvoj stazi. Utoliko više nam je stalo da što manjim držimo zdravstveno opterećenje, koje za naše zaposlene može nastati usled potresa.“
Kompletna konstrukcija viljuškara – počev od odvojene šasije pa do sedišta sa vazdušnim vešanjem – je ovde odmah primetna, dodaje njen kolega, koji je i sam na tom uređaju proveo mnoge sate. „Ergonomičnost i udobnost za nas nemaju veze samo sa zaštitom zdravlja, već i pre svega sa motivacijom. Ako štedimo na pogrešnom mestu i šaljemo viljuškare da rade bez funkcija kao što su klima uređaj, ventilacija sedišta i ostalo, onda smo borbu za najbolju radnu snage izgubili već na početku“, kaže Astrid Šprenger (Sprenger). Naravno da takvom načinu gledanja na stvari podršku pruža i izvanredan nivo bezbednosti novih generacija viljuškara: Tako uređaj, kao svi viljuškari sa kontrategom u kompaniji Smurfit Kappa, između ostalog ima Linde Safety Guard. Ako osobe moraju da se pešice kreću kroz krug fabrike, dobijaju takozvanu prenosnu jedinicu (Portable Unit). Putem te jedinice pešaci bivaju upozoreni na vozila koja se približavaju. Vozači istovremeno putem vizuelnih i zvučnih signala upozorenja dobijaju informacije o osobama koje se nalaze u okruženju viljuškara. Dodatno je uređaj za testiranje na prednjoj strani opremljen jako svetlećim Linde Verti Lights, dok pozadi montirani LED-Stripes osiguravaju bolju bezbednost pri čestom reversiranju. „Ove tehnologije do sada nismo imali u svojoj floti vozila – ali će one ubuduće najverovatnije postati standardni deo opreme“, potvrđuje Jekel (Jäkel).
S tim se može računati
U međuvremenu Linde H50 nove generacije u kompaniji Smurfit Kappa već više meseci odrađuje jedan nalog za vožnju za drugim – uz zadovoljne zaposlene u kabini i zadovoljne rukovodioce u kancelariji. „Učinak pri pretovaru novog modela je zaista upečatljiv“, podvlači Astrid Šprenger (Sprenger) jednim pogledom na brojke. „Sve ostalo bi nas i čudilo, jer H50 čak i u najtežim situacijama radi punom snagom i istovremeno je vrlo fin u pogledu rukovanja“, dodaje Tobias Jekel (Jäkel). To je okolnost, koja se dvoma logističkim profesionalcima vrlo brzo otkrila već i zbog toga što su upotrebili uređaj tokom perioda sa najviše posla u toku godine: „Sedmice oko Božića su ovde posebno zahtevne, jer u krugu naše fabrike moramo da skladištimo još više materijala i gotove robe. To je na izvestan način dodatni test opterećenja“, opisuje Jekel (Jäkel). Test koji je novi uređaj i u pogledu pouzdanosti položio sa odličnim ocenama. Logičan zaključak: „Bilans je do sada bio u potpunosti ubedljiv“, zaključuje Astrid Šprenger (Sprenger): „Na papiru – naravno i sa papirom.“
Smurfit Kappa
Kompanija Smurfit Kappa je sa oko 350 lokacija širom Evrope vodeća u proizvodnji pakovanja od talasastog kartona, sirovinskog papira za talasasti karton i Bag-in-Box pakovanja. Na lokaciji na severu pokrajine Hesen, u mestu Dimelštat-Vreksen (Diemelstadt-Wrexen) kod kompanije Smurfit Kappa Wrexen Paper & Board oko 300 zaposlenih radi na proizvodnji sirovinskog papira za talasasti karton i grafički karton. Kod svoje intralogistike, ovi specijalisti za preradu papira već mnogo godina poverenje imaju u tehnologiju iz kompanije Linde Material Handling. Na lokaciji ukupno radi oko 40 Linde vozila. Pored različitih tehničkih uređaja za skladištenje oko 25 viljuškara sa kontrategom radi u opsegu nosivosti od 2,5 od 7,0 tona. Voznim parkom viljuškara upravlja se putem Linde sistema za upravljanje flotom connect; za servisiranje su zadužena dvojica trajno na toj lokaciji stacioniranih radnika partnera iz naše mreže, koji održavaju vozila u vlastitoj servisnoj radionici.